جهان بیمه

بیمه و همه آنچه که در مورد علم مدیریت بیمه باید بدانیم

جهان بیمه

بیمه و همه آنچه که در مورد علم مدیریت بیمه باید بدانیم

__________________________
کانال رسمی جهان بیمه
@iraninsurance_gilan
کانال رسمی جهان بیمه
__________________________
4insurance.ir
__________________________


4insurance.ir
__________________________
جهان بیمه

_______________________________
All about insurance and insurance management science should know
_______________________________

_______________________________

همه آنچه که در مورد بیمه و علم مدیریت بیمه و بازاریابی آن باید بدانیم

_______________________________

_______________________________
All you need to know about insurance and insurance management science
_______________________________
All about insurance and insurance management science should know
_______________________________

All you need to know about insurance and insurance management science




4insurance.ir


بررسی وضعیت دولت الکترونیک

محمد مویدعابدی | پنجشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۱۸ ب.ظ

بررسی وضعیت دولت الکترونیک در استان خراسان شمالی دولت الکترونیکی را می توان چنین تعریف کرد : به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی به مردم . مهم ترین نتیجه این امر ، افزایش رضایت مردم خواهد بود ...

 

دولت الکترونیکی چیست ؟

دولت الکترونیکی را می توان چنین تعریف کرد : به کارگیری فناوری اطلاعات در بخش های مختلف دولت به منظور افزایش بهره وری و ارتقا سطح خدمات رسانی به مردم . مهم ترین نتیجه این امر ، افزایش رضایت مردم خواهد بود به شرطی که پیاده سازی دولت الکترونیکی به طور صحیح و با موفقیت صورت گیرد . به عبارت دیگر ، دولت الکترونیکی با این که می تواند یک گام اساسی برای دولت ها باشد ، چالش برانگیز نیز است . اگر دولت ها نتوانند خدمات الکترونیکی را به صورت یکنواخت و قابل دسترس ، در اختیار عموم افراد جامعه قرار دهند ، دولت الکترونیکی منجر به شکاف طبقاتی بیش تر در جامعه و در نهایت نارضایتی مردم ، و افزایش مشکلات خواهدشد. البته این به مفهوم انکار دولت الکترونیکی نیست بلکه تاکیدی است بر برنامه ریزی دقیق تر برای این امر مهم ، که در عصر دیجیتال اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. در این نوشتار سعی شده است که مبانی دولت الکترونیکی و اهمیت آن به بحث گذارده شود .

تعریف دولت الکترونیکی :

 دولت الکترونیکی به معنای اطلاع رسانی و خدمات رسانی به موقع ، دقیق و کارا در ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و تمامی روزهای سال از طریق وسایل ارتباطی گوناگون مانند تلفن و اینترنت است .

 

 وجوه دولت الکترونیکی : 

 در مبانی دولت الکترونیکی وجه های مختلفی برای آن قایل شده اند و از یک نقطه نظر می توان سه وجه کلی را برای آن در نظر گرفت :

 

خدمات دولت به بخش دولتی     Government to Government (G2G)
 خدمات دولت به مشتریان               Government to Business (G2B)

 خدمات دولت به شهروندان               Government to Citizen (G2C)



 راهکارهای رسیدن به دولت الکترونیکی :
 در هر یک از این وجوه ، دولت الکترونیکی باید کمک رسان و اهرمی برای ارتقای سطح خدمات باشد . به همین دلیل در کلیه فعالیت هایی که در این راستا صورت می گیرد ، باید راهکارهای زیر در نظر گرفته شود :
*- ساده سازی نحوه ارایه خدمات به مشتریان و تسهیل دسترسی به آنها
*- بهبود کارآیی و اثربخشی دولت از طریق حذف لایه ها و سطوح مدیریتی 
*- تسهیل دسترسی مشتریان به اطلاعات از این طریق که مشتری مداری جایگزین بوروکراسی اداری شود
*- بهبود وضعیت پاسخگویی به مشتریان و تضمین پاسخگویی در خصوص نیازهای آنان
*- ساده سازی فرآیندهای کسب و کار موسسات ، کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازی و حذف سیستم های زاید
*- ایجاد بینش نتیجه گرایی در دولت
*- افزایش میزان خلاقیت از طریق به کارگیری روند بخش خصوصی در امور دولتی

در این بحث ، مشتری می تواند هر یک از مردم ، بخش خصوصی و یا حتی دیگر سازمان های دولتی باشد .

 تحقق دولت الکترونیکی :
یکی از الزامات اساسی برای ورود دولت به عصر دیجیتال آن است که فناوری ارتباطی و اطلاعاتی جدید جانشین جریان مکاتبات بین هرم دولت و دریافت کنندگان خط مشی و مشتریان خدمات دولتی شود . همکاری گسترده بین دولت و مردم نه تنها مساله ای مربوط به مراوده الکترونیکی است بلکه هدف کیفیت بیش تر و قابل اعتماد بودن خدمات است . تمام دولت ها در تلاش هستند تا خود را برای اقتصاد دیجیتالی و جامعه اطلاعاتی آماده کنند . برای تحقق دولت الکترونیکی در جامعه اقدامات زیر ضروری است :

* - رهبری جامعه از بالای هرم
*-  ایجاد بینش سازمانی
*- تعهد به تامین منابع
*-  حمایت واقعی از تغییر و تحول
*-  اجرای سریع

مراحل پیاده سازی دولت الکترونیک :
 کشورهایی که امر پیاده سازی دولت الکترونیکی را شروع کرده اند ، بنا به تجربه ، مراحل ضروری این کار را از قرار زیر دانسته اند :
اطلاع رسانی : اطلاعات مورد نیاز در اختیار مشتریان و کاربران قرار داده می شود . مانند اطلاعات لازم برای کسب مجوز شکار یا صدور گواهینامه رانندگی
ارتباط یک طرفه : فرم های الکترونیکی ، مشخص ترین وجه این مرحله است . سازمان ها، فرم ها را به صورت های مختلف در اختیار متقاضیان قرار می دهند ، اما کاربران پس از گرفتن فرم ها باید به روش سنتی برای پرکردن و ارسال آنها اقدام کنند.
ارتباط دوسویه : کاربران می توانند نه تنها فرم ها را دریافت کنند ، بلکه به صورت آنلاین آنها را هم پر کرده و ارسال کنند . البته در این مرحله ، برخی عملیات مانند تعاملات مالی یا تعیین هویت متقاضی هنوز به روش سنتی صورت می گیرد .
تراکنش ها و تعاملات : تمامی فرآیندها و عملیات از ابتدا تا انتها با توجه به امکانات به صورت الکترونیکی انجام می شود . در این مرحله تمامی وجوه دولت الکترونیکی باید پیاده شده باشد .

 

 

کانال های ارتباطی :
کارگزاران و مدیران دولتی و شهروندان با برخورداری از کانال های ارتباطی به هنگام به دنبال افزایش مراکز تماس مشتریان هستند . شهروندان تمایل بیش تری به استفاده از روش ها و ارتباطات الکترونیکی نشان می دهند ، به ویژه که این نوع ارتباطات با حذف یا کاهش مشکلات ارتباط دارد و تردد و افزایش دسترسی ، کارایی را بالا می برد .
مهم ترین کانال های ارتباطی عبارت است از :
 تلویزیون الکترونیکی ، اینترنت ، تلفن ، فاکس ، موبایل ، کامپیوترهای دستی ، پست الکترونیکی ، پست و کیوسک های اطلاعاتی ، دفاتر پیشخوان خدمات دولت . لازم به ذکر است که پیاده سازی دولت الکترونیکی به معنای حذف کامل روش سنتی مربوط به مراجعه حضوری مشتریان نیست .

 

مشکلات دولت الکترونیکی :
 دولت الکترونیکی با وجود مفهومی ساده ، مشکلات زیادی برای دولت ها دارد :

*- مشکل اصلی در روش طراحی نیست بلکه ارایه خدمات به روش مناسب ، معضل اول دولت هاست . دولت ها باید به عنوان یک مجموعه ، قادر باشند اطلاعات دیجیتالی را به خوبی دریافت کنند و زمینه های فنی لازم را برای ارتباطات واحدهای مختلف کشوری با همدیگر ، و همکاری بخش خصوصی و دولتی فراهم سازند .

*- مشکل دیگری که وجود دارد ، فرهنگ و ذهنیت مردم است . تغییر ذهنیت و فرهنگ سنتی در مورد استفاده از خدمات ، هزینه زیادی خواهد داشت . فراهم کردن فضای مناسب ، دورنگه داشتن آن از استفاده های نامناسب ، و فقدان تخصص لازم در انجام تغییرات سریع در فناوری اطلاعات از مشکلات دیگر به حساب می آید.

*- معضل دیگر دولت ها ، ایجاد روش های قانونی مناسب برای تجارت الکترونیکی است ، چون دنیا در حال حاضر به طرف اقتصاد جهانی دیجیتال حرکت می کند . با این وضعیت ، هرگونه مغایرت قانونی در تجارت های بین المللی بیش تر نمود پیدا می کند . در این مسیر ، دولت ها با مشکل مربوط به مالیات بر تجارت الکترونیکی و نحوه کنترل آن ، امضای الکترونیکی قراردادهای تجاری و کنترل بر برنامه های رمزنویسی قوی موجه هستند .
* - مشکل دیگر دولت ها که به نوعی یک مشکل بالقوه به حساب می آید ، نیازمندی روزافزون به دموکراسی و عدم استفاده دمکراتیک از سیستم های دیجیتالی است . با افزایش اقتصاد دیجیتالی ، فناوری از دیدگاه دموکراتیکی ، خنثی یا از آن به غلط استفاده می شود و در نتیجه تنوع را از بین برده و مردم را تشویق می کند تا بر اساس روش های جدید جهانی تعامل کنند .


  نتیجه گیری :
 دولت الکترونیکی حاصل تغییرات فنی ، به خصوص فناوری اطلاعات از یک طرف ، و انطباق سازمانی با تغییرات عصر اطلاعات و دیجیتال از طرف دیگر است . در صورت پذیرش تفکر مدیریت استراتژیک در حوزه دولتی ، فلسفه دولت الکترونیکی به راحتی برای کارگزاران قابل هضم خواهد بود . البته دولت الکترونیک همانطور که تشریح شد ، ابعاد مختلفی نظیر مشتری مداری ، کیفیت ، کارایی ، اثربخشی ، انعطاف پذیری ، استفاده از توانمندی ها و مهارت های بخش خصوصی در بخش دولتی ، و به کارگیری مکانیسم های بازار را در بر می گیرد .
 شاید بتوان گفت که یکی از ابزار مهم برای تبدیل مدیریت دولتی سنتی ، الگوی جدید مدیریت دولتی نوین فناوری اطلاعات است که مسلما با توجه به گذشت حدود یک دهه از حرکت این اندیشه نوین ، دولت الکترونیکی نیز یک بحث جدید خواهد بود و به تحقیقات کاربردی میدانی و چالش های فراوان در مورد به کارگیری آن در جامعه ایرانی نیاز دارد .

 در خاتمه باید گفت که زمینه های بالقوه زیادی در کشورمان وجود دارد که امکان پیاده کردن ارایه خدمات را به طریق سیستم های دیجیتالی میسر می سازد و در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ایران موثرخواهد بود.

 

شهر الکترونیک چیست ؟

 

 آشنایی با مفهوم شهر مجازی (virtual Cities) :
امروزه بحث توسعه شهرها به شبکه جهانی نیز سرایت کرده است. شهرها و شهرک های جدید هر روز در فضای مجازی ساخته می شوند که مصالح آن ها از خشت و ملات نیست، بلکه بیت های رایانه ای است. این شهرهای الکترونیکی با عنوان شهرهای مجازی (virtual Cities) شناخته می شدند. در هر لحظه چندین هزار نفر مشغول استفاده از این شهرهای مجازی جهت انجام کارهای خود از سراسر جهان هستند. کارهایی مانند خرید، فروش، مسافرت، استراحت، مسابقه و غیره.
شهرها در تعریف عام آن مراکز جغرافیایی تجمع انسان ها و خدمات است به همین دلیل است که نحوه چیدمان عناصر شهری و شکل امروزی شهرنشینی برای مردم بسیار آشناست و با آن رابطه ای نزدیک برقرار می کند در نتیجه شهرهای مجازی می توانند مدل بسیار خوبی از تمام اطلاعات و خدماتی باشند که در شهرهای حقیقی وجود دارد. این شهرها را می توان کانون های الکترونیکی نامید که حتی انسان های ساکن کوچه و پس کوچه را نیز بر روی صفحه نمایش رایانه شما به تصویر می کشند. برای بررسی شهرهای مجازی لازم است ابتدا به طبیعت آنها پرداخته و سپس به سراغ نحوه ساخت این گونه از شهرها خواهیم پرداخت.
در شروع هزاره سوم می توان فناوری اطلاعات و ارتباطات رابه عنوان اصلی ترین محور تحول و توسعه بیان کرد که دستاوردهای ناشی از آن نیز در زندگی مردم اثرگذار است . دراین راستا وجود شهرهای الکترونیکی و اینترنتی در هر کشوری می تواند زمینه حضور منطقی، علمی و اقتصادی این پدیده با ارزش را فراهم آورد و توان علمی و قدرت کشورها را در تولید، توزیع و استفاده از دانش نشان دهد. اکنون اینترنت به عنوان گسترده ترین و غنی ترین منبع اطلاعاتی در جهان مطرح است و امکان دسترسی به آخرین اطلاعات را در حوزه های مختلف ممکن می سازد و به عنوان وسیله ای ارتباطی با قابلیت های گستردگی ارزان بودن و در دسترس بودن سبب افزایش سطح آگاهی انسان ها و همچنین کاهش هزینه های ارتباطی شده است. دراین بین پدیده شهر الکترونیک اگرچه در جهان پدیده ای نو و جدید است و تنها یک دهه ازعمر آن می گذرد اما به دلیل قابلیت ها و مزایای فراوانی که دارد مورد توجه بسیاری از کارشناسان و متخصصان IT و شهری شده است. این پدیده را می توان هدیه فناوری اطلاعات و ارتباطات برای بشر دانست که نویددهنده محل زندگی بهتر برای کار، تفریح ، سرگرمی ، یادگیری و زندگی دسته جمعی در جوامع است.

شهر الکترونیکی چیست ؟
شهر الکترونیکی عبارت از شهری است که اداره امور شهروندان شامل خدمات و سرویس های دولتی و سازمان های بخش خصوصی به صورت برخط (online) و به صورت شبانه روزی و در هفت روز هفته باکیفیت و ضریب ایمنی بالا و با بهره گیری از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و کاربردهای آن انجام می شود. شهر الکترونیکی ما را از دنیای تک بعدی شهرهای سنتی و امروزی خارج کرده و به دنیای جدیدی راهنمایی خواهد کرد، دنیایی دوبعدی که دستاورد فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات می باشد. در گذر این زمان و در این حرکت روبه جلوی فناوری ما در آینده ای نه چندان دور دنیای سه بعدی را شاهد خواهیم بود که حتی تصور آن در حال حاضر برایمان ناممکن است.فعالیت های شهر الکترونیکی بسیاری از فعالیت هایی که در شهرهای عادی انجام می شود قابلیت پیاده سازی و اجرا در شهر الکترونیکی را دارد و به جرأت می توان گفت که این فعالیت ها در شهرهای الکترونیکی بسیار راحت تر از نمونه های فیزیکی آن خواهد بود. این مجموعه از فعالیت ها را می توان به گروه های زیر تقسیم کرد:

۱) فعالیت های اداری: مانند ثبت اسناد و املاک ، درخواست گذرنامه و غیره
۲) فعالیت های بانکی : پرداخت قبوض، برداشت پول از حساب، انتقال پول، اعلام وصول و برگشت چک
۳) فعالیت های تجاری: خرید و فروش کالا، موسیقی ، فیلم ، خرید بلیت هتل ها و هواپیماها
۴) فعالیت های تفریحی : بازی های رایانه ای، بازدید از موزه ها و پارک ها، انجام مسافرت های مجازی
۵) فعالیت های علمی : انجام تحقیقات علمی ، جست و جوی مقالات علمی ، استفاده از منابع کتابخانه ها، انتشار و چاپ کتاب های الکترونیکی
۶) دریافت اطلاعات : شامل اخبار، روزنامه ها، نشریات، ترافیک شهری، ساعات ورود و خروج قطارها بدون خارج شدن از منزل و یا محل کار
۷) فعالیت های آموزشی : ثبت نام و رفتن به کلاس های مجازی و امتحانات مجازی - کسب مدارک معتبر بین المللی
۸) فعالیت های گردشگری: رزرو بلیت و هتل - رزرو اتومبیل در مقصد، انتخاب بهترین شهرها و مکان های تاریخی و مسافرتی برای گردشگری
۹) فعالیت های درمانی : مراجعه به پزشک و دریافت دستورالعمل های درمانی و پزشکی ، مشاوره با پزشک خانوادگی بدون نیاز به حضور فیزیکی درمطب
۱۰) فعالیت های تصمیم گیری: انتخاب بهترین مکان برای مسافرت با توجه به وضعیت رزرو هتل ها و قطارها، انتخاب بهترین مسیر برای رفتن به نقطه ای دیگر از شهر


انواع شهرهای مجازی :

 

می توان انواع مختلف شهرهای مجازی را به ۴دسته زیر تقسیم کرد: 

1- شهرهای مجازی ساده صفحاتی اینترنتی که مدعی شهر مجازی هستند اما ماهیت آنها صرفاً در راهنمایی ها و مجموعه های دسته بندی شده ای از اطلاعات است . این صفحات تنها برای دست یافتن به مقاصد تبلیغاتی و ترویج صنعت توریسم راه اندازی شده و ارایه کننده شکل و ظاهر شهرهای مجازی نیستند، به عنوان نمونه ای از این شهرها می توان به سایت www.brighton.co.uk اشاره ای کرد.

2- شهرهای مجازی مسطح این گروه از شهرها را شهرهای مجازی مسطح می نامند که از نقشه های شهری و ساختمانی برای نمایش اطلاعات مورد نظر خود استفاده می کنند. از شهرهای مسطح می توان به بولونیا اشاره کرد که دارای صفحه ای اینترنتی به عنوان شهری مجازی است و از نقشه و مشخصه های زمینی و ساختمانی شهر به صورت گرافیکی بهره گرفته و شهری مسطح بنا کرده است.

3- شهرهای مجازی سه بعدی ، که با استفاده از فناوری حقیقت مجازی به مدل سازی ترکیب شهرها و با درجات نزدیک و یا دور به واقعیت می پردازند و بعضی از این گونه شهرها بسیار به واقعیت شهر فیزیکی نزدیک هستند.

4- شهرهای واقعی مجازی این گروه را می توان شهرهای واقعی مجازی نامید که بسیار به شهرهای واقعی نزدیک هستند و مدل هایی واقعاً واقع گرایانه تلقی شده اند و شما با حرکت در میان کوچه های شهر حس حرکت در شهری واقعی را خواهید داشت. برای تحقق بخشیدن به این امر، شهر مجازی باید دارای ظاهری واقعی و دارای تنوع خدمات و کارکردها باشد و ازتمامی امکانات یک شهر واقعی بهره بگیرد و ازهمه مسایل مهمتر بستر مناسبی برای انجام تعاملات اجتماعی در میان شهروندان باشد تا رغبت حضور شهروندان در شهر مجازی بیشتر شده و درصد مشارکت شان نیز بیشتر شود.

 

مراحل پیدایش شهر الکترونیکی:

 در ایجاد هر شهر الکترونیکی مراحلی وجود دارد که این مراحل یکی پس از دیگری تکمیل شده و سبب توسعه، پیشرفت و تکامل شهر الکترونیکی خواهد شد، این مراحل را می توان به شکل زیر بیان کرد:

 

1) پیدایش در این گام از طراحی شهر الکترونیکی ایده اولیه، طراحی موضوعی و تهیه سند راهبردی ، مشورت با کارشناسان و صاحبنظران حوزه ICT و تهیه زیرساخت های فنی مورد نیاز از قبیل نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز است.

۲) ارتقا در این گام پس از پیاده سازی شهر الکترونیکی به صورتی کاملاً ساده ، امکانات و توانمندی های شهر برای استفاده بازدیدکنندگان، خصوصاً شهروندان توسعه خواهد یافت و سعی در برآورد حداقل امکانات مورد نیاز شهروندان در طراحی شهر است.

۳) تعامل در این بخش سعی در برقراری ارتباط با سایتهای مرجع در زمینه های تخصصی و نیزدر اختیار گذاردن اطلاعات سایت در این گونه از پایگاه های اطلاعاتی است، به علاوه با شهرهای الکترونیکی موجود بر روی وب جهانی (world wide web) نیز تعامل برقرار خواهد شد و به داد و ستد دانش و اطلاعات پرداخته می شود. به علاوه می توان امکانی را برای استفاده شهروندان دیگر شهرها از امکانات و توانمندی های شهر در نظر گرفت.

۴) توسعه و گسترش این گام آخرین و نهایی ترین بخش در توسعه شهر الکترونیکی است و با فراهم آوردن امکانات و توانمندی های مبادلات مالی اقدام به خرید و فروش اینترنتی و نیزدریافت و پرداخت پول الکترونیکی نمود. به علاوه در این گام باید وب سایت شهر الکترونیکی را توسعه و گسترش داد و سرویس های مورد نیاز شهروندان را برای سرویس دهی فعال تر به آنها فراهم و یا تولید نمود.

تحقق و توسعه شهرهای الکترونیک در راستای تحقق و توسعه دولت الکترونیک در نهایت یک جامعه مدرن و الکترونیکی را به همراه خواهد داشت که رسیدن به آن دور از دسترس نخواهد بود.

 

حال که شناخت مختصری از دولت الکترونیک و شهر الکترونیک پیدا نمودیم ، به بررسی دولت الکترونیک در استان خراسان شمالی می پردازیم:


 دولت الکترونیک در استان خراسان شمالی :

 1- سند نقشه جامع دولت الکترونیک در استان خراسان شمالی:

تهیه سند نقشه جامع دولت الکترونیک در استان خراسان شمالی یکی از رویکرد های مهم در اهداف بلند مدت اداره کل فناوری اطلاعات استانداری خراسان شمالی است.

این سند به عنوان یک سند پایین دستی از سند نقشه جامع دولت الکترونیک کشور که در کارگروه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) در هیأت دولت بررسی و به تصویب رسیده است ، می باشد.

 برای مرحله اجرایی این سند ، پروژه‌هایی تعریف می شود  و خدمات مشترک دستگاههای اجرایی استان در آن پیش‌بینی می شود  که هر کدام از این خدمات از 10 تا 20 زیرپروژه را در بر دارند که تکالیف دستگاه‌های اجرایی استان را در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم  مشخص می‌کنند .

در این سند کار یکپارچه‌سازی و هماهنگی بین دستگاه‌ها، اقدامات و خدمات الکترونیکی به مردم وجود دارد و با رویکرد مشتری‌محوری یا به عبارتی خدمت‌محوری تهیه شده و با استفاده از مدل‌های معروف و شناخته شده و تأیید شده جهانی است که با شرایط بومی کشورو استان تغییراتی داده شده و مدل‌ها در آن بکار گرفته می شود.

این سند به عنوان بخشی از سند راهبردی توسعه فناوری اطلاعات در استان تلقی می شود که هم اکنون مراحل اولیه تدوین و طراحی را طی می کند.

 

2- زیرساختهای ارتباطی و پهنای باند در استان :

مشکلات زیرساختی و پهنای باند برای تحقق دولت الکترونیک در استان از مشکلات عدیده ای است که حل آن همت مضاعف مدیران و توجه مضاعف آنان به این مقوله را می طلبد .  پهنای باندی که اکنون در اختیار مردم قرار دارد مورد وثوق نیست. یکی از دغدغه هایی که برای مدیران استان مطرح است، افزایش این دامنه و پهنای باند است.

 در لایحه برنامه پنجم توسعه نیزبرای این بحث  پیش‌بینی شده لازم شده است و تکلیف دولت در لایحه آمده است که در طول برنامه پنجم پهنای باند برای اینترنت خانگی به 512 کیلوبایت برسد در حالی که این پهنا در حال حاضر 35 تا 40 کیلوبایت است.
اعتقاد بر این استکه اگر از  512 کیلوبایت هم برای استفاده تصویری و صوتی استفاده شود با با مشکل سرعت مواجه خواهیم بود. این درحالی است که  دستگاه هایی مانند دانشگاهها، مؤسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها، مؤسسات پژوهشی و .... اگر تا 8 مگابایت نیز افزایش پهنای باند داشته باشند باز پاسخگوی نیازشان نخواهد بود که باید بستر افزایش پهنای باند برای موارد خاص نیز فراهم گردد.

در استان خراسان شمالی توسعه شبکه فیبرنوری (شهری و را ه دور) نسبت به متوسط کشور بسیار پایین است.حدود2780 کیلومتر فیبر نوری شهری و بین شهری  استان هیچگاه جوابگوی خیل عظیم کاربران و مخاطبین استان را در توسعه دولت الکترونیک و توسعه شهرهای الکترونیک نخواهد بود.

در خصوص پهنای باند استان نیز داستان به همین منوال است. یعنی نسبت به متوسط کشور رقم بسیار پایینی است ، از لحاظ توسعه و تجهیز زیرساختهای دیتا نیز استان وضعیت خوبی ندارد .

نکته دیگر اینکه ضریب نفوذ اینترنت در استان نسبت به میانگین کشور بسیار پایین است که می تواند بسیار تامل برانگیز باشد ، در این خصوص برابر آمار شرکت مخابرات بیش از 7400 خط پرسرعت ADSL  در استان به مشتریان بخش خصوصی و دولتی  واگذار شده است که این نکته نیز از میانگین کشور بسیار پایین تر است.

از بیان مشکلات و موارد فوق هیچگاه قصد سیاه نمایی یا فقط دیدن نیمه خالی لیوان نیست بلکه بیان واقعیاتی است تا مدیران و کارشناسان استان دست در دست هم نسبت به حل آن اقدام نماییم.

 

3- پورتال استانداری خراسان شمالی و خدمات دولت الکترونیک:

اداره کل فناوری اطلاعات استان در تلاش است پورتال استانداری خراسان شمالی (www.nkhorasan.irرا به عنوان تجمیع کننده خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی استان روز به روز تقویت نماید طوری که هم استانیهای عزیز قادر باشند تنها با مراجعه به این پورتال به کلیه خدمان دستگاههای اجرایی استان دسترسی داشته باشند .


خدمات قابل ارائه در پورتال استان در سه بخش : خدمان ملی ، خدمات استانی و خدمات شهری مطرح می باشند که تاکنون بیش از 60 دستگاه اجرایی استان خدمات الکترونیکی خود را به این اداره معرفی نموده اند که از بین حدود 300 خدمت ارائه شده این دستگاهها حدود 50  خدمت احصاء و مستند سازی شده است که در پورتال  استانداری تحت گزینه "خدمات الکترونیک"  قابل دسترسی برای هم استانیهای عزیز می باشد. فرایند احصاء و مستند سازی خدمات الکترونیک دستگاههای اجرایی استان ادامه دارد.

هرچه دستگاههای اجرایی استان در خصوص ارائه خدمان خود به اداره کل فناوری اطلاعات جهت احصاء و مستند سازی شتاب بیشتری به خرج دهند فرایند ارائه خدمات کلیه دستگاههای اجرایی استان به صورت الکترونیکی به مردم شتاب بیشتری می گیرد.


خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی استان در پورتال استانداری :

ردیف

عنوان خدمت

1

قبوض اینترنتی تلفن ثابت

2

دریافت ریز مکالمات تلفن ثابت

3

اطلاعات تلفن 118 استان

4

قبوض اینترنتی تلفن همراه

5

ثیت نام سیم کارت تلفن همراه

6

خدمات تلفن ثابت و همراه استان

7

خرید اینترنتی بلیط اتوبوس

8

کارت هوشمند ناوگان و رانندگان

9

سامانه اطلاع رسانی راهها از طریق پیامک

10

راه نمای ایران

11

اطلاعات راههای کشور

12

مشاهده قبوض گاز

13

پرداخت الکترونیکی صورتحساب گاز طبیعی

14

تقاضای قطع و وصل گاز

15

اعلام رقم کنتورگاز

16

تقاضای تعویض کنتور های خراب گاز

17

تقاضای تغییر تعرفه گاز

18

قاضای تعدیل کارکرد کنتور گاز

19

صدور صورتحساب تسویه حساب المثنی گاز

20

تقاضای آزمایش صحت کار وسایل اندازه گیری گاز

21

دریافت کد پستی 10 رقمی

22

رهگیری مرسولات پیشتاز

23

پرداخت بهای سوخت با کارت هوشمند سوخت

24

پیگیری وضعیت کارت هوشمند سوخت

25

وضعیت کارت هوشمند سوخت خودرو از طریق پیام کوتاه  (SMS)

26

فروش اینترنتی فراورده های نفتی

27

مشاهده قبوض آب

28

خدمات پس از فروش آب و فاضلاب

29

درخواست انشعاب آب و فاضلاب

30

اتفاقات آب و فاضلاب

31

خدمات الکترونیکی پست بانک

32

خدمات الکترونیکی بانک سپه

33

خدمات الکترونیکی بانک تجارت

34

خدمات الکترونیکی بانک صادرات

35

خدمات الکترونیکی بانک ملی

36

وضعیت صدور کارت ملی

37

پیش بینی وضع هوای استان 

38

پست الکترونیکی (Email) اعضای شورای شهر

39

دریافت فیش و حکم حقوقی بازنشستگان

40

دریافت فیش حقوقی بازنشستگان

41

دریافت اطلاعات برقراری حقوق بازنشستگی و وظیفه

42

هزینه بیمه تکمیلی درمان

43

ورود اطلاعات نخبگان بازنشسته کشوری

44

صدور کارت شناسایی (منزلت)

45

جمع آوری اطلاعات قانون خدمات کشوری

46

جمع آوری اطلاعات متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد

47

بیمه عمر و حوادث کارکنان و بازنشستگان دولت

48

دریافت کد ملی بازنشستگان و وظیفه بگیران

49

ورود اطلاعات اعضای شورای اداری استان

 

4- توسعه شهرهای الکترونیک بستری مناسب جهت توسعه دولت الکترونیک :

به لحاظ اهمیت توسعه شهرهای الکترونیکی در استان با دعوت از آقای دکتر جلالی (پدرفناوری اطلاعات ایران) به بجنورد و برگزاری سمینار آموزشی توسعه شهرهای الکترونیک وبا عنایت ایشان به استان محروم خراسان شمالی اولین شهر الکترونیک استان با عنوان "شهر الکترونیک بجنورد"  (www.Bojnordecity.ir) به صورت آزمایشی فعال گردید تا همشهریان عزیز ما در بجنورد با مراجعه به این سایت و استفاده از خدمات آن با نمونه ای از شهرهای الکترونیک آشنا شوند .

مراحل بعدی اجرای شهرالکترونیک بجنورد ،  رسالت مدیران شهرستان است که معرفی و فعال سازی آن همت فرمانداری ، شهرداری ، شورای شهر و مدیریت اصناف شهرستان را می طلبدتا با تشکیل جلسات ستاد شهر الکترونیک شهرستان نسبت به یافتن راهکارهایی به منظور فعال سازی ، معرفی ، فرهنگ سازی و آموزش شهروندان گامهای اساسی بردارند.

لازم به ذکراست در صورت تمایل هر کدام از مدیران شهرهای  18 گانه استان جهت ایجاد و راه اندازی شهر الکترونیک ،  اداره کل فناوری اطلاعات استان آمادگی خود را جهت حمایت و پشتیبانی فنی از آنها اعلام می دارد تا ضمن شرکت در جلسات ستاد شهر الکترونیک آن شهر نسبت به توجیح ، آموزش ، و ارائه راهکارهای مناسب جهت فعال نمودن شهر الکترونیک در آن شهر اقدام نماید.

 

5- دفاتر پیشخوان دولت پیشانی دولت الکترونیک در استان :

از 28000 روستای بالای 20 خانوار کشور در بالغ بر 9500 روستا دفترICT روستایی فعال است. یعنی نزدیک به 34 درصد روستاهای کشور از خدمات دفاتر ICT برخوردار هستند.

 حدود 6000 دفترپیشخوان نیز(بانامهای مختلف) در شهرهای کشورفعال هسنتد .

 استان خراسان شمالی با جمعیتی بالغ بر 839 هزار نفر دارای 18 شهر و 861 روستا ی دارای سکنه می باشد.

 تعداد 50 دفتر پیشخوان خدمات دولت (بانامهای مختلف) در شهرهای استان فعال می باشد. یعنی تنها 83/0 درصد دفاتر پشیخوان دولت در شهرهای کشور در شهرهای استان خراسان شمالی فعال هستند.

 150 دفترICT روستایی نیز در روستاهای استان فعال هستند. این بدان معنی است که تنها 5/17 درصد روستاهای استان از موهبت دفاتر پیشخوان برخوردارهستند که در مقایسه بارقم 34 درصد میانگین کشور قابل تامل است.

با رویکرد جدید دولت محترم به منظور راهبری ، هدایت ، نظارت و ارزیابی فعالیت این دفاتر در استانها ،  ایجاد کارگروههای استانی دفاتر پیشخوان خدمات دولت در استانها به ریاست استانداران و واگذاری دبیری این کارگروهها به ادارات کل فناوری اطلاعات استانداریها که در این کارگروه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات پیشخوان و رئیس سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی نیز عضو می باشند و حسب ضرورت از دستگاههای اجرایی ارائه دهنده خدمات نیزدر جلسات کارگروه دعوت بعمل می آید ، امید تازه ای را برای بهبود وتحول در  وضعیت دفاتر پیشخوان هم از جنبه کمی و هم از جنبه کیفی بوجود آورده است.

ارائه خدمات شرکتهای مخابرات ، پست ،آب ، برق ، گاز و خدمات  شهرداریها ، سازمان ثبت احوال و خدمات سایر دستگاههای اجرایی در این دفاتر دورنمای وضعیت مطلوب این دفاتر در استان است.

وظایف دفاتر در رعایت شئونات اسلامی ، اداری و مقررات طرح تکریم ارباب رجوع از شاخصه های رویکرد جدید دفاتر پیشخوان به حساب می آیند.

صدور ، تمدید و انتقال پروانه برای دفاتر پیشخوان نیز از جلمله اختیارات این کارگروه می باشد طور ی که در آینده غیر از دفاتر پیشخوان خدمات دولت دفاتر دیگری با نامهای دیگر نخواهیم داشت.

 

6- شاخصه های دیگر دولت الکترونیک در استان :

برای پشیبرد اهداف دولت الکترونیک در استان شاخصها و پارامترهای دیگری نظیر بانکداری الکترونیک ، تجارت الکترونیک ، کتابخانه های الکترونیک ، دستگاههای ATM   و ...... نیز مطرح هستند که بحث پیرامون آنها در این مقال نمی گنجد.

* * * * * *

دست در دست هم دهیم به مهر                  میهن خویش را کنیم آباد

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی