جهان بیمه

بیمه و همه آنچه که در مورد علم مدیریت بیمه باید بدانیم

جهان بیمه

بیمه و همه آنچه که در مورد علم مدیریت بیمه باید بدانیم

__________________________
کانال رسمی جهان بیمه
@iraninsurance_gilan
کانال رسمی جهان بیمه
__________________________
4insurance.ir
__________________________


4insurance.ir
__________________________
جهان بیمه

_______________________________
All about insurance and insurance management science should know
_______________________________

_______________________________

همه آنچه که در مورد بیمه و علم مدیریت بیمه و بازاریابی آن باید بدانیم

_______________________________

_______________________________
All you need to know about insurance and insurance management science
_______________________________
All about insurance and insurance management science should know
_______________________________

All you need to know about insurance and insurance management science




4insurance.ir


همکاری الکترونیک E-collaboration

محمد مویدعابدی | دوشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۵۲ ق.ظ

مقدمه
سازمانها به طور اعم برای حصول به اهداف خود در محیطهای پرچالش و متغیری که سرعت تحولات
بسیار بالاست , به استفاده از تمامی امکانات و ابزار های موجود پیرامون خود نیازمندند.
براساس نظریه های غالب راهبردی , که در صدد تبیین ارتباطات بین سازمانی هستند , رقابت به عنوان
یک نظریه ی عام که رویکردی باخت _ برد دارد , مورد توجه است.
همانگونه که میدانیم نیاز ها و نیز آرزوها را, درک مردم از آنچه که امکان پذیر است شکل میدهد.پیشرفت
تکنولوژی , فعالیتها و اقداماتی را که مردم هنوز از آنها تصوری ندارند امکان پذیر میسازد.چالشی که
بیشتر شرکتها از رویارویی با آن ناتوان هستند شناخت امکانات کسب و کار است که بطور پنهان در
تکنولوژی نهفته است. این نقیصه اگر قابل بخشش نباشد قابل درک است.
یکی از مولفه های اصلی شکل گیری یک همکاری مبتنی بر اعتماد موفق , ایجاد سیستم اطلاعاتی بین
سازمانی موفق است. سیستم اطلاعاتی مرزهای سازمانی را در می نوردد و نیازهای مختلف سازمانهای
شریک را برآورده می سازد تا آنها در دستیابی به هدف خود موفق شوند.

 همکاری الکترونیک در توضیح کاربردی عبارتست از همکاری از طریق استفاده از تکنولوژی
های الکترونیکی برای هماهنگی, اجرا ,پشتیبانی از مجموعه ی معینی از فعالیتها.
تعریف بیان شده یک توصیف کلی از همکاری الکترونیک است که فقط شامل همکاری از طریق فناوری
های کامپیوتری نمیشود بلکه شامل سایر فعالیتها که از طریق کاربرد سایر ابزار تکنولوژیکی به انجام
میرسند نیز می شود.(حتی اگر این ابزار خیلی در میان افراد رایج نباشند.)
یکی از ابزاری که میتوان گفت کاربرد زیاری در این زمینه دارد ” تلفن ” است.تلفن هایی که نه تنها
کاربرد صحبت کردن دارند بلکه قابلیتهایی همچون کاربردهای یک کامپیوتر را هم کم و بیش دارا هستند.
(مانند تلفن های امروزی که با توجه به رشد و گسترششان , کاربردها و قابلیت هایی حتی خیلی بیشتر از
کامپیوترهای دهه ی ۱۹۴۰ را دارا هستند.)
مورد دیگری که در زمینه ی برقراری همکاری الکترونیک از کاربرد بسیاری برخوردار است ” تله
کنفرانس ” ها هستند. که ابزار اصلی آن , دوربین ها , تلویزیون ها و سایر ابزارهای برقراری ارتباط
جمعی می باشند.
در ابتدا بیشتر سازمانها ارزش برگزاری کنفرانس از راه دور را به عنوان وسیله ی کاهش هزینه های
مسافرتی میدانستند, افراد میتوانستند بدون آنکه مجبور به پرواز باشند با یکدیگر دیدار کنند.از این جهت ,
برگزاری کنفرانس از راه دور روی هم رفته شکست بزرگی را به ثبوت رسانده است.مردم مسافرت
میکنند تا به دلایل بسیاری با مردم دیگر باشند ,خواه سفر به آنسوی شهر باشد خواه به آنسوی کشور.
بابرگزاری کنفرانس از از راه دور ,هرکس میتواند یک بار در هفته “ملاقات “کند, آگاه بماند و به پرسش
های روزمره اش پاسخ داده شود.بنابراین ارزش برگزاری کنفرانس از راه دور برای شرکتها در این بود
که اجازه می داد کاری را انجام دهند که پیش از آن انجام نمی دادند.
قدرت واقعی تکنولوژی در آن نیست که باعث شود فرایندهای قدیمی بهتر عمل کنند ,بلکه در آن است که
سازمانها را قادر سازد تا قوانین کهن را شکسته و راههای تازه ای بر ای کارکردن به وجود آورند.
بنابراین همانگونه که گفته شد , همکاری الکترونیک به طور خاص , استفاده از ابزارهای برقراری
ارتباط جمعی مانند پیام های آنی ( (instant messaging و یا همان ویدئو کنفرانس ها که امروزه پدیده
ای کاملا رایج در صنایع مختلف ,صنف آموزش , گردهمایی های اجتماعی و حتی جلسات تحقیقاتی و
پژوهشی شده است, میباشد.
از این رو ویژگی اصلی برآمده از این کاربردها امکان حذف فاصله های جغرافیایی و پیشرفت سریع
کارها در کوتاهترین زمان, با بازدهی بالا و هزینه ی کمتر است.
ازدیگر اثرات مثبت کاربرد همکاری الکترونیک در زمینه های مختلف, آن است که باعث جلب بیشتر
مشتریان و توجه آنان به شکل و زمینه ی خدمات ارائه شده در کسب و کار است.
اگر شرکتها یا فروشندگان و یا ارائه دهندگان خدمت با یکدیگر در زمینه ی خرید و فروش محصولات و
مواد اولیه وارد حوزه ی همکاری الکترونیک شوند , از این طریق شبکه ی گسترده ای از همکاری ها
پدید می آید که مهم ترین جنبه ی آن توسعه ی فعالیتها و خدمات و نزدیک شدن به خواسته ی مشتری و
تامین نیازهای اوست.
از این رو هم کیفیت خدمات بالا می رود و هم میزان رضایت مشتری . و آنجاست که می توان با افزودن
شبکه ی الکترونیک به حوزه ی فعالیتها , خیلی از فعالیتهای دیگر شرکت یا سازمان را از این طریق
سامان داد و به پیشرفت سازمان در این حوزه کمک کرد.
به عنوان مثال میتوان به سرویس خرید و فروش اینترنتی (Cash On Delivery) اشاره کرد که با قابلیت
دریافت مبلغ کالا در هنگام تحویل از مشتری که مورد توجه و استقبال گسترده و چشمگیر اغلب فروشگاه
های مجازی و صاحبان کسب و کار اینترنتی قرار گرفته ، مدتی است که در کشور راه اندازی شده است.

در این سیستم فروشندگان کالا و خدمات، پس از عقد قرارداد با شرکت های ارائه دهنده خدمات پستی و
دریافت پنل های مدیریتی، به عرضه محصولات در وب سایت اینترنتی خود می پردازند. خریداران با
مراجعه به فروشگاه مجازی فروشنده و انتخاب کالاهای مورد نظر، سفارش خود را نهایی می نمایند.
حال، مدیر فروشگاه سفارشات ثبت شده در وب سایت خود را مشاهده و پس ازتماس و هماهنگی با
خریدار، کالاها و سفارشات مربوطه را بسته بندی و آماده ارسال می نماید.سپس مامورین پستی به نشانی
فیزیکی فروشگاه مراجعه و سفارشات تأیید شده را دریافت و به آدرس خریداران ارسال می نمایند. پس از
توزیع مرسوله، وجه مربوطه توسط مامورین پستی از خریدار دریافت و به حساب شرکت های واسط
واریز می گردد و پس از کسر کارمزد خدمات ارائه شده، مبالغ سفارشات را در بازه های زمانی تعیین
شده به حساب فروشنده واریز می نماید.
• انواع سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی
سیستمهای مختلفی وجود دارد که در سطوح مختلف و با کاربردهای گوناگونی در سازمانها مورد استفاده
قرار میگیرد. این سیستم های بین سازمانی , توانایی ایجاد پیوند بین دو یا چند سازمان رادارند و سطوح
گوناگونی از همکاری را در سازمانها میسر میسازند . مهمترین این سیستم ها عبارتند از :
۱٫سیستم های بازرگانی دوجانبه :این سیستم ها برای ایجاد مجموعه ای از تسهیلات داد و ستد بین شرکای
تجاری ایجاد شده اند.شرکا با ملیت های مختلف میتوانند از امکانات این شبکه ها بهره مند شوند.
۲٫سیستم های پشتیبانی دو جانبه :این شبکه ها خدماتی برای همکاری مشترک در سطحی محدود ارائه
میدهند.ایجاد محیط های همکاری مشترک ,راهنمایی ها و… از جمله خدمات این شبکه هاست.
۳٫شبکه ی جهانی :سیستم های اطلاعاتی جهانی تنها در برگیرنده ی دو یا چند شرکت محدود نیست.
۴٫سیستم های گروهی :فناوریهای ابزار کار گروهی , تسهیلات ارتباطی و همکاری بین سازمانی را
فراهم میکنند.
۵٫ سیستم های خبری منسجم :یک سیستم خبری منسجم میتواند برای انتقال پیام های الکترونیکی و ارسال
اسناد و مدارک بین سازمانها مورد استفاده قرار گیرد.
و ….
• مزایای سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی در همکاری مبتنی بر اعتماد
۱٫ ارتباطات اثربخش : با یک هزینه ی منطقی , امکان برقراری ارتباطات اثربخش میسر خواهد شد.
شرکایی که از یکدیگر دورند ,قادر به همکاری با یکدیگر می شوند, تصمیم گیری خواهند کرد, بر داد و
ستد های خود نظارت خواهند داشت و کنترلهای لازم را اعمال خواهند کرد. شرکای تجاری از طریق پیام
های الکترونیکی ,EDI ,….
وقتی شرکا دارای زبانهای مختلفی باشند , سیستم های اطلاعاتی خبره میتوانند خدمات ترجمه ای خودکار
را ارائه کنند.
۲٫ همکاری اثربخش :برای پیروز شدن در مسابقه های مختلف ,زبان زمان و فرهنگ همکاری اثربخش
بسیار تاثیر گذار است.
همکاری مبتنی بر اعتماد را میتوان از طریق نرم افزارهای پشتیبانی کننده ی کار گروهی مانند سیستم
پشتیبانی تصمیم گیری گروهی ,شبکه جهانی تخصصی و جلسات از راه دور ایجاد کرد.
۳٫ دسترسی به پایگاه اطلاعاتی : شرکای تجاری میتوانند به منابع اطلاعاتی هم دسترسی داشته باشند .
فناوری اطلاعاتی مانند جلسات از راه دور و صفحه ی نمایش مشترک (سیستم اطلاعات در نمایشگرها به
گونه ای که دسترسی همزمان میسر باشد) برای حصول به این مقصود مفیدند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی